Hvor flink bør jeg være på Facebook?
På Facebook er der regler for god opførsel, der minder om det almindelige samfund. Man skal selvfølgelig tale ordentligt – uden at bande unødvendigt meget, med mindre du selvfølgelig er standup-komiker eller en anden person, som man forventer, der bander. Men derudover er der nogle fingerregler, der giver respekt på Facebook:
Lyt og læs
Læs hvad andre skriver og overvej et godt svar, inden du gør noget. Et godt svar er en god hjælp, der viser en løsning – uden at overdrive eller oversælge.
Svar og vær ærlig
Besvar som udgangspunkt alle venligt og hjælpende. Vis at du er god til at tage imod kritik og kan håndtere både positive og negative tilbagemeldinger. Undlad at slette andres kommentarer, bare fordi du ikke kan lide dem eller du er bange for hvad andre kunder vil tænke. Det er ofte de negative kommentarer, der giver dig og din virksomhed mest respekt, hvis du håndterer dem sobert og imødekommende. (Undtagelsen er stødende kommentarer eller spam, som intet har med dig, din virksomhed eller dine produkter at gøre. Disse kan du fjerne, men skriv selv en kommentar om det, fx: ”Til vores læseres oplysning fjerner jeg af og til spam her fra siden, så det ikke ødelægger den gode debat mellem vores kunder”. Men pas på med at fjerne almindeligt kritisk indhold – det kan give endnu flere negative kommentarer.
Del og lad andre lære af dig
”At dele” betyder at du fortæller åbent, personligt og ærligt om dit fag, din branche og din virksomhed uden at ’sælge’ og uden at prale. Lad andre høre om de tanker, din virksomhed gør sig. Skriv ikke kun på din egen Facebookside, men opsøg andre (danske eller udenlandske) sider på Facebook, meld dig ind i grupper og fortæl om dine erfaringer, tanker eller holdninger.